La mascletà i la Cremà protagonitzen la imatge gràfica de les falles 2020 dissenyada per Dídac Ballester

0
856
Font: Armando Romero

La mascletà i la Cremà són els dos aspectes de les Falles que protagonitzen els principals elements de la imatge gràfica de la festa enguany. El treball, realitzat pel prestigiós dissenyador valencià Dídac Ballester, s’ha presentat al saló de cristall de l’Ajuntament de València en un acte presidit pel regidor de Cultura Festiva i president de la Junta Central Fallera, Pere Fuset, acompanyat pel dissenyador i per les falleres majors de València, Consuelo Llobell i Carla García i davant una nodrida representació d’entitats falleres i veïnals.

Durant la presentació de la imatge gràfica de la festa gran de la ciutat, Ballester ha explicat com ha jugat amb dos elements per parlar de l’inici i de la fi de la festa. Ho ha fet destacant “el so de la pòlvora i la llum del foc, dos dels elements més arrelats a les Falles” i també donant protagonisme a la pòlvora i la Cremà, “amb l’esclafit d’un tro al cel de la Plaça de l’Ajuntament, que avisa a les dos de la vesprada de l’inici de la mascletà, i amb el foc de la Cremà que marca el fi de la festa”. A més, els cartells mostren dos realitats de les Falles, de dia i de nit, i donen protagonisme al fum “darrere del qual hi ha tot un seguit d’elements clau de la festa que cal anar descobrint”.

La campanya -que també constarà de diverses aplicacions complementàries encara per descobrir per tal de comunicar aspectes diversos de la festa com ara les exaltacions de les falleres majors, el calendari pirotècnic o l’Exposició del Ninot- vol donar unitat i coherència a tota la comunicació gràfica de la festa tant en la ciutat –a través de diversos circuits de mupis que per cinquè any anunciaran la festa als carrers de València- com en l’àmbit estatal i internacional. Així els elements centrals d’esta imatge gràfica serviran ja per comunicar el programa oficial d’actes en FITUR, la imminent Fira Internacional de Turisme que acollirà Madrid esta setmana.

Fuset ha destacat “la solvència” del dissenyador i “el treball que ens permetrà un any més demostrar el gran valor que té la cartelleria festiva i més a València, on ha sigut un element essencial en la candidatura que ha conduït València cap a la Capitalitat Mundial del Disseny en 2022”.

La d’enguany és la cinquena vegada amb una crida a projecte oberta a totes i tots els professionals del sector del disseny per crear la imatge gràfica de les Falles. Les bases, consensuades amb el sector per tal de recollir les seues reivindicacions, han determinat que el jurat -que va triar per unanimitat Ballester- comptara de nou amb la participació decisiva de diverses associacions del disseny i la il·lustració, com ara l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV), l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV) i l’Associació d’Empreses de Comunicació Publicitària de la Comunitat Valenciana (COMUNITAD), juntament amb Daniel Nebot, Premi Nacional de Disseny i autor de la imatge gràfica de les Falles de 2019, i la representació de JCF i la Regidoria.

Fuset ha destacat que els cartells també reivindiquen avanços cap a unes Falles cada vegada més sostenibles per les que el món faller està treballant, amb una guia ferma per part de l’Ajuntament, des d’on s’ha apostat per potenciar els materials menys contaminants i per moltes mesures, com la del foment dels gots reutilitzables que contribuïxen a avançar cap a una festa més respectuosa amb el medi ambient. A més, ha destacat el procés públic per a aconseguir esta imatge gràfica, “garantia de qualitat i professionalitat per a promocionar les Falles, Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat”.

El pressupost per realitzar esta imatge gràfica ha sigut de 4.500 euros més IVA, una xifra a què ja es va arribar ara fa dos edicions, quan es va incrementar un 12,5 per cent respecte al procediment obert en 2016 i un 50 per cent respecte al primer any, el de la convocatòria per a la imatge de les Falles de 2016.