La Fallera Major de València, Raquel Alario, i la seua Cort d’Honor visiten la fàbrica de Amstel a Quart de Poblet. Una trobada amb més de trenta anys de tradició i que simbolitza l’estreta col·laboració entre la companyia i Junta Central Fallera.
Raquel Alario, Fallera Major de València 2017, i la seua Cort d’Honor han participat en la tradicional visita que, des de fa tres dècades, Junta Central Fallera realitza a les instal·lacions de Amstel en la fàbrica de HEINEKEN Espanya a Quart de Poblet, companyia a la qual pertany. Una trobada que simbolitza la sòlida aliança que els uneix per a treballar per la festa.
Els ha rebut Francisco Vidal, Director Gerent de la fàbrica; Alejandro Rodríguez, Manager de Relacions Institucionals Llevant de HEINEKEN Espanya; i Manuel Román, Director Comercial Territorial per a Llevant de HEINEKEN Espanya. Tots han agraït aquesta trobada, quan les agendes de les màximes representants de la festa estan cada dia més atapeïdes, perquè permet a la Fallera Major i al seu Tall conèixer a Amstel d’a prop, un dels col·laboradors més estrets de les Falles.
A través del patrocini en exclusiva de grans esdeveniments com AMSTEL NIT DE L’ESPOLÍ i de totes les mascletaes oficials de la Plaça de l’Ajuntament, així com del patrocini de la música en viu en els Jardins de Vivers i de diverses iniciatives, la companyia col·labora amb les institucions per a fer gran les celebracions d’aquestes festes. Però també està a peu de casal, col·laborant amb el 60% de les comissions falleres, aportant-los materials i mobiliari, recolzant-los en els seus monuments fallers i llums, acostant el muscle en unes festes que estableixen un fort teixit social.
“Ens sentim plenament partícips d’aquesta festa. Som la cervesa d’ací, l’única de marca que s’elabora a València, generant uns 300 llocs de treball directes i més de 12.500 indirectes” ha recordat Rodríguez. Precisament, instruïdes pel Director Gerent de la fàbrica, Francisco Vidal, i per Rafael Sánchez, Cap de Cerveseria, Alario i la seua Cort d’Honor han conegut de primera mà el procés i els diferents tipus d’elaboració de la cervesa en unes instal·lacions en les quals es produeixen fins a 3 milions de hectolitres. També han après el secret per a tirar una canya perfecta abans de compartir un distès esmorzar en l’espai Horeca Experience de Amstel.
“EN LA INDUMENTÀRIA SÓC MÉS AVIAT CONSERVADORA, PERÒ CREC QUE LA SEDERIA HAURIA D’OBRIR-SE A ALTRES ÀMBITS”
En els últims anys, Amstel ha impulsat una sèrie d’iniciatives per a reivindicar i posar en valor els elements més diferencials i autèntics de les festes valencianes. Aquestes Falles ha posat el focus en una tradició amb cinc segles d’història, la sederia valenciana que va nàixer amb la Ruta de la Seda i encara perviu, amb prou faenes, vinculada a la indumentària Fallera. Per a contribuir a la pervivència d’aquesta artesania Amstel ha creat el #MOVIMIENTOESPOLÍN ((https://youtu.be/iEBCRSxVP64)), una sèrie d’accions per a acostar-la a les noves generacions i animar a seguir teixint entre tots la seua fascinant història.
Alario es reconeix una autèntica enamorada de la sederia valenciana: “vaig entrar en aquest món quan la meua germana va ser fallera major de la nostra falla i per a mi va ser fascinant. A partir de llavors m’ha interessat molt el tema de la indumentària”, ha apuntat durant la visita a les instal·lacions de Amstel.
Encara que afirma ser més aviat conservadora a l’hora d’escollir colors i dissenys, reconeix que la innovació pot ser positiva, “però dins d’un ordre, quant a la indumentària jo preferisc respectar la tradició”, apunta la Fallera Major.
Sí que es mostra partidària de la innovació quant a que la sederia s’òbriga: “m’agradaria que arribara a més àmbits, que no es quedara només en el faller. És clar que avui dia l’espolí sobreviu pels vestits de valenciana, però és un teixit meravellós que no pot perdre’s, que podria tenir molts més usos”, ha defensat Alario, per açò aplaudeix la iniciativa de la AMSTEL ESPOLÍN COLLECTION, que ha convidat a 6 creatius valencians a donar una nova lectura d’aquest teixit tradicional en el disseny de producte, de complements, de calçat, de moda i fins a en la ceràmica. El resultat és un conjunt de sorprenents propostes que a partir del 16 de març podran veure’s en una exposició en el Amstel Art del Veles i Vents i que poden aconseguir-se a través de promocions en bars i restaurants amb els productes de la gamma Asmtel (Amstel Or, Amstel Radler, Amstel 100%, Amstel 0,0).
Alario va tenir oportunitat l’any passat de conèixer aquesta tècnica de teixit manual quan, en ser triada fallera major de la seua falla, els seus pares li van regalar un espolí. I enguany, per la seua proclamació, el Consistori i JCF li van fer lliurament del tradicional ‘Espolí Fallera Major de València’ que des de 2001 vesteixen totes les dones que ostenten el càrrec en el to que cadascuna escull. Ella ha escollit el granat i fins i tot ha pogut participar una mica en la seua elaboració. “Va ser una meravella poder veure com teixien, conèixer tot el procés. Em van deixar provar amb els telers i els fils, llavors em vaig adonar del difícil que és, de quanta memòria fa falta per a recordar exactament el disseny, com cal calcular la força justa per a manejar els rodets de fil… La veritat és em va eixir fatal, però va ser preciós poder col·laborar”, reconeix la màxima representant de les festes valencianes, que anima als valencians a sumar-se a aquest moviment impulsat per Amstel per a contribuir al fet que pervisca l’herència sedera.